GudangBelajarBahasaArab.blogspot.com adalah sebuah blog yang menyediakan kumpulan materi untuk dapat belajar bahasa Arab, yang mudah-mudahan dapat bermanfa'at bagi semuanya

Rabu, 25 Juli 2012

Contoh Memperkenalkan Diri dengan Bahasa Arab

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
 
 
 
 
 
  Assalamu'alaikum    
  Selamat sejahtera atas kamu    
       
 
وعََلَيْكُمْ اَلسَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
 
  Wa'alaikumussalam warahmatullah hiwabarakatuh    
  Dan sejahtera atas mu dan dirahmati dan diberkati Allah    
 
 
 
 
 
 
أَهْلاً وَسَهْلاً
 
 
  Ahlah wasahlan    
  Selamat datang    
       
 
كَيْفَ حَالُكُمْ
 
 
  Kaifa halukum / kif halukum    
  Apa kabar kamu?    
       
 
أَنَا بِخَيْر
 
 
  Ana bikhair    
  Saya dalam keadaan baik    
 
 
 
 
 
 


 
 
مَا إسْمُكِ؟
 
  Ma ismuki?    
  Siapa nama kamu?    
       
 
إسْمِي فَوْزِيَة
 
  Ismi fawziah    
  Nama saya Fawziah    
       
 
وَاَنْتَ؟
 
  Wa anta?    
  Dan (nama) kamu?    
       
 
اَنَا مُوْسا
 
  Ana Musa    
  Saya Musa    
       
 
 
 
 
 
 


 
 
أَيْنَ تَدْرُس؟
 
  Aina tadrus?    
  Dimana kamu belajar?    
       
 
أَنَا أَدْرَسُ فِي الْمَدْرَسَةًٌ
 
 
  Ana adrasu fii_il madrasah    
  Saya belajar di sekolah    
       
 
 
 
 
 
       
 
أَنَا طَالِبَة مِنْ مَالِيزِيَاَ
 
  Ana Taalibah min malizia    
  Saya pelajar dari Malaysia    
       
 
أَدْرُسُ اللُّغَةُ الْعَرَبِيَّة
   
  Adrusu lughatul 'Arabiiah    
  Saya belajar bahasa Arab    
       
 
أََنََا أُحِبُّ اللُغَةُ الْقُرْآن
   
  Ana uhibbu_ul lughatul Quran    
  Saya suka bahasa Al Quran    
       
 
 
 
 
 
 


 
 
مِنْ أَيِّ بِلَد؟
 
  Min aiyi balad?    
  Berasal dari negeri mana?    
       
 
أَنَا مِنْ مَالِيزِيَاَ أيْضًا
 
  Ana min malizia aiDhan    
  Saya dari Malaysia juga    
       
 
 
Komentar Facebook
1 Komentar Blogger
Twitter

1 komentar:

Faiz.M.D.A mengatakan...

hai kamu cantik deh
(Bercanda)

Posting Komentar